TRE BILDER



2010-11-09

Vad är roadracing?

Roadracing är den i mitt tycke den roligaste motorsporten och det går till så att att man först kvalar där men ska försöka köra ett snabbt varv, den som är snabbast får starta längst fram(pole position)

Sen är det dags för race, alla ställer upp på gridden och starten går när dom röda lamporna slocknar (det är en helt underbar känsla att va en av alla dom 30 deltagare vill va snabbast iväg) Själva racet pågår i ett visst antal varv(oftast mellen 12 och 30) och den som är först i mål vinner.

Har du aldrig sett det live så tycker jag verkligen du ska se en tävling i sommar!

/Otto

Nedanstående text är från wikipedia.se

Roadracing är ett engelskt ord som översatt till svenska blir hastighetstävling på landsväg. Körs mestadels med motorcyklar på permanenta asfaltsbelagda tävlingsbanor med betydligt högre säkerhet än landsvägsbanor. Roadracing hette tidigare TT (efter Tourist Trophy). I Sverige var Hedemora TT en känd svensk roadracingtävling som på 1950-talet kördes på avstängd landsväg. En av världens mest kända, och kanske mest olycksdrabbade tävling, är Isle of Man som även den körs på landsväg (Real roadracing). Förutom MotoGp klassen räknas Suzuka 8 timmars som det mest prestigefyllda tävlingen. Den ingår i Endurance-VM (VM serie för långlopp) och körs i Japan där nästan samtliga av de stora MC-tillverkarna deltar.

En vanlig roadracingbana har en längd av cirka två till fyra km och innehåller ett varierande antal kurvor, både höger och vänster. Efter ett antal träningspass startar förarna via gemensam start och kör ett bestämt antal varv. Den som först passerar mållinjen har vunnit.

Tävlingar är öppna för både män och kvinnor, under förutsättning att deltagarna har den typ av tävlingslicens som krävs. Det finns dessutom bestämmelser om hur förarna ska vara utrustade. Hjälm är en självklarhet, men i tävlingssammanhang är också följande obligatoriskt: heltäckande overall, stövlar, handskar och ryggskydd. Sporten är idag mycket säker tack vare nyutvecklade skyddsmaterial för förarna.

Motorcyklarna som används i roadracing kan i stort sett bestå av vilket tvåhjuligt motordrivet fordon som helst. Uppfinningsrikedomen är enorm på området och det förekommer tränings- och tävlingsverksamhet för mopeder, minibikes, 80-kubiks racingreplikor, skotrar samt allehanda standardmaskiner, supersport och superbike, därutöver renodlade racermaskiner. För att tillfredsställa alla smakriktingar ryms också s.k. classic och historisk racing inom roadracing-sporten. Det tävlas också med sidovagnsekipage.

Vissa klassindelningar, beroende på cylindervolym och antal cylindrar, är etablerade sedan många år tillbaka. VM i 125, 250 och MotoGp har pågått ända sedan 1949. Andra klasser är föremål för förändringar, beroende på förarnas intresse. Fördelningen mellan två-och fyrtaktsmotorcyklar har tidigare varit tämligen jämnt fördelad under många år. Men idag är klasserna för fyrtaktsmotorer övervägande. Oavsett vilken kategori förarna tävlar i ställs ett antal grundläggande krav på tävlingsmotorcyklarna. Det finns särskilda tekniska reglementen som beskriver vad som gäller för respektive klass.

För att få börja tävla i Sverige, behöver man genomgå en kurs för att kunna lösa en nybörjarlicens. Ett bevis på att föraren har de teoretiska och praktiska kunskaper som är nödvändiga. I licensen ingår en försäkring som mot en kostnad kan kompletteras med ett mer omfattande försäkringsskydd.

För att ta steget upp i större tävlingssammanhang SM (Svenska Mästerskapen) gäller det att skaffa sig både erfarenhet och meriter i form av bra resultat. Antalet licensierade förare växer kontinuerligt i Sverige och sporten lockar förare i alla åldrar. Extra intressant är att så många kvinnor verkar dra sig till sporten, både som publik, som förare eller supporter till något team.

I dag finns flera klasser inom svensk roadracing varav Pro Superbike är den tyngsta och mest prestigefyllda klassen. PRO Superbike körs i samband med STCC-tävlingarna (Swedish Touring Car Championship) som är Nordens största motorevent.

Texten hämtad från wikipedia

Inga kommentarer: