TRE BILDER



2010-10-23

OTTO JOHANSSON

STCC.se om Otto Johansson

Otto från Linköping siktar högt på två hjul
Det är en saftig bit, Otto Johansson, 33 år från Linköping som utmanar eliten i svensk roadracing i helgens tävlingar på Mantorp Park. Två meter och 93 kilo, varav de flesta är muskler – Linköpingssonen har fysik som en basketspelare på elitnivå men det är på motorcykeln han trivs bäst.

–     Att vara lång är sällan en fördel när man ska köra snabbt på motorcykel, men jag har noll bollkänsla och har inget intresse för lagsporter, skrattar Otto. Det är motorcykeln som är min grej.

Intresset för motorcyklar startade tidigt. Som knatte körde Otto motocross men det dröjde ända fram till för sju år sedan innan han bytte grus mot asfalt. Sedan dess har Otto klättrat från rookie-klasser till att i år ta steget upp i roadracingens verkliga tungviktsklass, Pro Superbike.  

–     Jag vill etablera mig i eliten, säger Otto. Jag har en bit kvar men jag tränar så ofta det går och jag närmar mig för varje gång jag kör.

Otto kör i Pro Superbikes privatcup, en tävling i tävlingen för deltagare som kör med lite mindre resurser än de stora teamen. Senast slog Otto till med andraplats i det första heatet på Linköpings Motorstadion, Sviestadsbanan. I det andra gick det sämre – en vurpa och hojen blev rejält tillknycklad.
–     Jag klarade mig, men med hojen gick det sämre, säger Otto. Men vi har reparerat och kommer till start i helgen.
Vid sidan av motorcykelåkandet är det bilar som gäller. På heltid. Otto är testförare åt bilindustrin och han använder helst fyra hjul i trafiken.
–     Det är för tråkigt att åka motorcykel till vardags. Det är på banan som det är roligast, avslutar Otto



Min Roadracingkarriär i korta drag:


Jag körde en del cross som barn men provade tung hoj för första gången 2004, det var en gammal Suzuki GSXR1100 -82. Blev helt såld när jag provade att vrida fullt för första gången. Köpte en Kawasaki ZX-9R och tog mc-kort våren 2005.

2005, Körde min första trafikövning på sviestad med min Kawasaki
2006, Tog roadracing licens, Yamaha R1 -03
2007, Första tävlingarna, som bäst 6:a i rookie 1000 på en Suzuki GSXR1000-05
2008, Strulig säsong med mycket motorproblem, som bäst en andraplats i rookie 1000
2009, Full säsong i rookie 1000 flertalet vinster och totalsegrare i R1000 SM cup
2010, Uppklassad till elitförare men vurpa och axelfraktur i första tävlingen gjorde att endast blev tre race, som bäst en niondeplats i superbike.
2011, Sju race i superbike, diverse sprintrace och klubbmästerkap. Flertalet vinster men det som väger tyngst är nog tredjeplatsen i superbike vid SM tävlingarna i Linköping.
2012, Tio deltävlingar i kungaklassen Pro superbike med några pallplatser i dess privatförarcup som bäste resultat.
2013, Lägger tävlandet på hyllan för att fokusera på event och utbildningar.
2014, Ombildar Otto Johansson Motorsport till aktiebolag, fortsatt fokus på event och förarutbildning.


Resultat 2007
Resultat 2008
Resultat 2009
Resultat 2010
Resultat 2011
Resultat 2012

Varvtider

Racestatistik

Inga kommentarer: